Een gesprek met Angela

“Wat Jitty’s voor mij het meest bijzonder maakt, is dat ze je daar echt kennen. En niet alleen je eigen vaste kapper, maar het hele team. Juist omdat het bezoek aan de kapper een vast onderdeel is van mijn leven, is het fijn om in een salon te komen, waar ik me altijd beschermd voel. Ook als ik een slechte dag heb, kom ik er graag. Als je dit kunt bieden, dan ben je wat mij betreft heel goed onderweg.”

Tekst en interview: Anne Geelen

Ik ontmoet Angela buiten op straat, omdat we op de vroege zaterdagochtend samen op zoek moeten naar een café dat wel al geopend is. Een stijlvolle vrouw, met gebreid mutsje en grote, sprekende ogen noemt vastberaden mijn naam als ze mij ziet dralen op de afgesproken plek. We raken al wandelend richting de Kinkerstraat verwikkeld in een levendig gesprek over haar afkomst uit Italië en het enorme verschil tussen de cultuur daar, veel meer gericht op beauty en verzorging, en hier in Nederland, waar vrouwen rustig drie maanden wachten om een kapper te bezoeken. Of jaren met hetzelfde kapsel blijven rondlopen. En die instelling zag ze ook terug bij veel kappers, door hun gebrek aan goede service, kwaliteit en persoonlijk advies, ondanks de vaak hoge prijzen. Het heeft haar heel wat kapperbezoeken gekost, voordat ze er een vond waar ze aangenaam verrast werd. En dat werd een blijvertje.

Naam: Angela Capo
Leeftijd: 42 jaar
Al 3,5 jaar klant bij Jitty’s Hair and Make-up

Hoe belangrijk is een kapper voor jou?

Allereerst, mensen zitten aan jou, dat is een zeer intiem moment. Dus dat moet goed voelen. Daarnaast is mijn kapsel onderdeel van mijn gehele voorkomen. Ik wil harmonie uitstralen. In mijn werk, waar ik met veel klanten te maken heb, maar ook op straat. Als je haar niet goed zit of niet klopt bij de rest, dan zegt dat heel veel. Voor mij is naar de kapper gaan een feestje. Als ik het kon betalen, ging ik het liefste elke tien dagen. Iedere keer kun je het weer anders laten doen. In laagjes, een lok, een specifieke manier van föhnen. Onbegrijpelijk dat er zoveel mensen zijn die hun haar jaren achtereen hetzelfde dragen. Of amper verzorgen.

Je was aangenaam verrast na jouw eerste bezoek aan Jitty’s. Wat was de reden?

Ik ben gewend aan een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding bij kappers in Italië. In Nederland kwam ik dertien jaar geleden en de eerste teleurstelling was dat er vrijwel geen kapper te vinden was die buiten kantooruren werkte. Ik had toen een zeer drukke baan en kon geen vrij nemen voor een bezoek aan de kapper. Maar het ergste is nog steeds het gebrek aan service en kwaliteit, terwijl de prijzen vaak behoorlijk hoog zijn. Dus niet vreemd dat ik bij mijn eerste bezoek aan Jitty’s dacht: “dit is misschien wel de honderdste salon in deze stad, dus het zal wel niet anders zijn dan bij alle anderen”. Valentina deed mijn haar. Eigenlijk best een makkelijke behandeling was het, want voor het echte werk ging ik nog steeds naar Italië, waar ik regelmatig kom. Ze deed de uitgroei en föhnen. Maar de combinatie van de prijs, het schoon werken en echt mooi föhnen, was direct al meer dan ik gewend was in een Amsterdamse salon. Ik kwam voor mijn gevoel zelfs met een ‘Italiaans hoofd’ naar buiten. Dat was een bijzondere ervaring.

Angela is zeer te spreken over de educatieve rol die Jitty en Ronald op zich nemen. Ze ziet hierin echt een voorbeeldfunctie voor andere salons, juist omdat er in Amsterdam nog zoveel te winnen valt op het gebied van kwaliteit en goede service. “Jitty’s investeert heel veel in het opvoeden van de nieuwe garde. Steeds nieuwe groepen stagiaires worden uitgebreid getraind. In die zin zijn ze een echte ‘game changer’ in de sector. Daar verdienen ze een oorkonde voor, vind ik. Het geeft mij in ieder geval hoop dat de service van Amsterdamse kappers in de toekomst zal verbeteren.” Ze geeft ook aan dat ze zou willen dat er meer concurrentie was tussen de verschillende salons in Amsterdam, dan nu het geval is. Jitty staat voor haar gevoel echt als een van de weinigen boven het gemiddelde en dat is jammer. Want serieuze concurrentie dwingt je om nog beter te worden dan je al bent.

Waarin onderscheidt het team van Jitty’s zich van andere kappers?

Los van hun extreme flexibiliteit en de persoonlijke, betrokken benadering van de klanten, nemen ze bij deze salon echt verantwoordelijkheid binnen hun vakgebied. Dat betekent, dat ze het je durven zeggen wanneer zij iets aan je haar zien, wat in hun ogen verbeterd dient te worden. Maar het meest indrukwekkende van Jitty’s vind ik dat ze hun klanten schoonheid gunnen. Je kunt een verzoek van je klanten zien als een behoefte of als meer dan dat: als een wens. Om van je klant de mooiste persoon van de wereld te willen maken, moet je echt kunnen luisteren, maar ook een ander die schoonheid gunnen.

Raad jij anderen ook aan om naar Jitty’s Hair and Make-up te gaan?

Ik ben daar voorzichtig in. En ik zou dan specifiek mijn vaste kappers, Valentina en Sam, aanraden. Ik adviseer namelijk alleen als ik er zelf ervaring mee heb. En voor hun kom ik terug. Ik heb vertrouwen in wat zij doen. Dat is gegroeid in de 3,5 jaar dat ik nu bij Jitty’s kom en het contact voelt inmiddels zelfs als een vriendschap. Ze kennen mij door en door, maken grappen over mij en houden rekening met mijn wensen, maar ook tekortkomingen, zoals het feit dat ik kritisch kan zijn en standaard te laat kom. En dat betekent zoveel voor mij, dat ik ook niet meer naar een andere kapper hoef te gaan.

Er volgt een geestige anekdote over de keer dat Sam een lijst had gemaakt met eigenschappen die de ideale partner voor Angela zou moeten hebben. Ze hebben vreselijk gelachen samen, maar Angela was ook onder de indruk, omdat hij eigenlijk heel dicht bij de waarheid bleek te zitten. Dat Angela niet alleen maar jubelend is, blijkt na ons eerste kopje koffie. Ze vertelt openhartig over de keer dat ze wat minder blij was met een behandeling door een van de collega’s van Valentina en Sam en dat ze bij het uitspreken van dit ongenoegen niet direct het begrip kreeg waar ze op hoopte. Toch kwamen ze er uit en heeft het niet geleid tot een vertrek naar een andere salon. Dit heeft vooral te maken met de vertrouwensrelatie met haar vaste kappers en de enorme veiligheid die dat haar biedt als klant. Als dat goed zit, kun je het prima een keer oneens zijn, zonder dat dat pijnlijk voelt. Wat dat betreft is een relatie met je kapper niet anders dan elke andere relatie.

Je bent kritisch en eerlijk. Is er iets wat je mist bij Jitty’s?

Een föhnbar. En dit heb ik Ronald ook al eens gezegd. Ik ben in het afgelopen jaar wel eens naar een andere kapper gegaan in het Centrum, omdat ik daar mijn haar kan laten föhnen, dus zonder knippen en verven, waardoor het weer een week mooi valt. Toch voelde het niet als vreemdgaan, want ik was daar niet heen gegaan als Jitty’s deze service zou bieden. Ik hoop dat ze dat nog gaan invoeren. Ik verwacht dat veel klanten er gebruik van maken, die ook behoefte hebben aan tussentijds onderhoud.

Kun jij de volgende zin afmaken: Jitty’s Hair and Make-up is voor mij…?

…een vriendelijke salon met hardwerkende mensen. Ze maken lange dagen, maar hebben 24/7 tijd en aandacht voor je. En ze zijn oprecht betrokken, want ze luisteren en proberen altijd te begrijpen waar je vandaan komt en wat je ervaringen en wensen zijn. Daarnaast is het meest opvallende aan deze salon dat hij internationaal is en zeer divers. Dat zie je terug in het personeel, maar ook bij de klanten. Je treft er alle soorten mensen en iedereen voelt zich er thuis.

Je kunt een verzoek van je klanten zien als een behoefte of als meer dan dat: als een wens. Om van je klant de mooiste persoon op de wereld te willen maken, moet je echt goed kunnen luisteren, maar ook een ander die schoonheid gunnen.

Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.