Mijn fashion trip naar Dubai and Abu Dhabi en een bezoek aan het LOreal Business Forum 2014

Op 20 september zijn Jitty en ik naar Dubai vertrokken voor het L’Oréal Business Forum. Dit is een inspiratie en kennis evenement van L’Oréal Professionnel voor kappers uit de hele wereld. Er waren 55 deelnemende landen en 2300 kappers aanwezig. Een reusachtig evenement dus. En het was een groot succes. Nog nooit heb ik in drie dagen tijd zoveel geleerd. Wat dit evenement onderscheidt ten opzichte van andere evenementen, die ik heb meegemaakt, is dat de informatie en de inspiratie op een ander niveau geland is in mijn hoofd; een dieper niveau in mijn grijze cellenfabriek.

Af en toe maak ik momenten mee dat ik eens lekker wakker geschud word. Heel soms maak ik iets mee wat dieper gaat dan dat. Waardoor ik achteraf kan zeggen: toen veranderde er iets voor mij. Dit is zo’n moment geweest. Alle deelnemers hoorde je erover napraten. Iedereen zei: “We hebben inspiratie om te veranderen, te verbeteren.” Hoe en wat? Daar ga ik nu meer over vertellen.

Met elf Nederlanders op stap naar het L’Oréal Business Forum

We waren met een geweldig leuke groep op stap. Allemaal kappers die de klappen van de zweep kennen. Top ondernemers als Berni Ottjes, Danny Griffioen, Danielle Pierrot, Carmello Carufi en Wim en Margaret van de Wal. En we hadden een Belgische kapper in ons midden, die het gezellig vond om samen met de Nederlandse club rond te hangen. Henk van den Brom, een kapper die voor de volle 100% het vak ademt. En tenslotte oud-topkapper en nu fotograaf, Coos de Joode, en education manager L’Oréal Professionnel Nederland, Patrick van Beek. Patrick was overigens ook onze reisleider, wat hij verbluffend goed gedaan heeft.

De spil van deze trip was deze fijne groep vakmensen. Samen seminars bezoeken en dan aan de rand van het zwembad met elkaar nabespreken. Dan ga je pas echt op een andere manier naar de zaken kijken. Juist doordat je samen met andere door de wol geverfde ondernemers de inhoud van het forum kan doornemen, kan je dieper tot de kern komen. Doordat je er met elkaar nog eens van gedachte kan wisselen, bijvoorbeeld over die ene knip-techniek of management methode waarover werd gesproken, konden we letterlijk met elkaar sparren. Vele uren waren we met elkaar bezig om in een ontspannen sfeer (aan het zwembad is weinig stress) grote onderwerpen te bespreken naar aanleiding van al die nieuwe input van het forum. En dat probeerden we vervolgens te kneden naar onze eigen salons. Ik maakte tijdens de trip vaak het grapje, wat eigenlijk helemaal geen grap maar waarheid was; “Bij het zwembad, daar gebeurt het!”

Onze eerste dag

Zaterdagavond, om 22.40 uur, stapten we met zijn allen in het vliegtuig om naar Dubai te vliegen. Om 06.00 uur in de ochtend zijn we geland. Eenmaal (07.30 uur) in het hotel aangekomen, konden we de dag rustig beginnen met een paar uurtjes aan het zwembad. Daarna gingen we Dubai in.

De Nederlandse delegatie splitste zich in twee groepen, één ging door naar het strand en de andere naar Dubai Mall; het grootste winkel centrum van Dubai. In de avond dineerden we samen en daar begonnen de eerste gesprekken over het runnen van onze bedrijven. Wat direct duidelijk werd, is dat iedereen, ongeacht de grootte van het bedrijf, tegen dezelfde uitdagingen aanloopt. Door hierover in een totaal andere omgeving met elkaar van gedachten te kunnen wisselen, hebben we veel van elkaar kunnen leren.

Tweede dag begint met een indrukwekkende speedboat trip

(Foto: Coos De Joode)

Op maandag 22 september begon het L’Oréal Business Forum, maar dat zou pas in de avond starten. Patrick had voor onze groep een uitje bedacht. Met een speedboot een tocht langs het Palmeiland in Dubai. Dat was een geweldige verrassing, want een ontzettende mooie tocht. Met een sportieve gele speedboot vaarde onze groep langs alle prachtige gebouwen van Dubai. Als je van architectuur houdt, dan is Dubai zeer indrukwekkend.

Die middag hebben de meeste van ons weer aan het zwembad gelegen, waar in alle rust onze diepgaande gesprekken vervolgd werden.

Begin van het L’Oréal Business Forum

In de avond begon het dan. Samen met 2300 kappers uit 55 verschillende landen bezochten we de opening van het L’Oréal Business Forum. Interessante speeches van mensen van L’Oréal. Over het waarom van dit forum en wat we zoal te horen zouden krijgen. Onder andere een interessante lezing van Eric Mellet, die de aftrap op dit seminaar gaf met het thema SERVICE IS KEY. Met de introductie van L’Oréal Academie, een business school voor kapperondernemers, die nu gestart gaat worden en het programma Salon Emotion van L’Oréal Professionnel. Een super interessant programma waar alle stappen in de salon -vanaf de binnenkomst van de klant tot aan het vertrek- vanuit de consument bekeken worden en verbeterd kunnen worden. Dit programma, trainingen voor ondernemers en het personeel, zal Jitty’s Hair and Make-up gaan volgen medio 2015.


Daarna gebeurde er iets bijzonders. De lezing van Issam Kazim, CEO Corporation for Tourism and Commerce Marketing in Dubai. Zijn manier van spreken sprak meteen tot de verbeelding. Hij vertelde een verhaal dat zo krachtig en tegelijkertijd simpel is, dat je het je leven lang kan onthouden. Het ging over het ontstaan van Dubai. 35 jaar geleden bestond het huidige Dubai nog niet. Er was alleen maar woestijn en een hele kleine stad. Het verhaal ging als volgt; de toenmalige Sjeik was met zijn 4*4 onderweg in zijn land en reed bij de kust waar nu de stad Dubai ligt. Hij zag daar toeristen en was verbaasd. Nog nooit had hij daar toeristen gezien. Er was immers alleen maar zand en het was ver weg van de bewoonde wereld. Je kon er alleen met een boot of met een 4*4 jeep komen. Nieuwsgierig waarom zij daar waren, ging de Sjeik naar ze toe. Het bleek een Duitse familie te zijn. De familie vertelde dat ze een eindje waren gaan rijden met de jeep en hier aan het water waren ze nu aan het genieten. Vervolgens vroeg de Duitser aan de Sjeik, waarom maken jullie hier niet iets voor toeristen? Alles wat zij zoeken is hier; lekker weer en prachtige stranden. Toeristen zouden het hier geweldig vinden! De Sjeik had hier nooit over nagedacht. Maar hij zag hoe deze Duitse familie het naar hun zin had. De kinderen waren aan het spelen in het zand en de moeder lag te zonnen. Een zaadje was geplant. Twee weken later kwam de Sjeik op een conferentie met Arabische leiders en hij vertelde over zijn plan om de toeristenstad Dubai te gaan bouwen. Niemand luisterde naar zijn ‘gekke’ idee om midden in de woestijn een toeristenstad te gaan bouwen. Maar de Sjeik hield vol. Bij de vierde conferentie, waar de Sjeik opnieuw vertelde dat hij de stad Dubai wilde gaan bouwen, werd er geluisterd naar zijn plannen. En zo is het begonnen.

Dit verhaal kon iedereen zich zo levendig voorstellen. Dubai in zijn huidge vorm is begonnen met een willekeurige familie die op een dag aan het genieten was en een spontane gedachte voorlegde aan de Sjeik. De Sjeik heeft dit idee in een droom omgezet en na verloop van tijd, ondanks weerstand, waargemaakt. En dat is natuurlijk de moraal van het verhaal. Durf te dromen en durf je dromen waar te maken. In Nederland heerst er jammer genoeg maar al te vaak een negatieve en terughoudende houding ten opzichte van dromen. Het kan niet, er is geen geld of er is weerstand van andere partijen. En als je het dan toch probeert en je steekt je kop boven het maaiveld uit, dan gaat deze er vast en zeker vanaf. Maar dat hoeft niet zo te gaan. Met deze lezing was bij mij het eerste echt betekenisvolle zaadje geplant door het L’Oréal Business Forum. Durf te dromen en durf je dromen waar te maken!


De eerste avond werd afgesloten met een spetterende haarshow van team Americas, EYS WIDE OPEN. Zulke haarshows maken je trots om een L’Oréal kapper te zijn.

Als afsluiting van de avond hadden we een exclusieve L’Oréal party in een zeer hippe nachtclub van Dubai. Wat hebben we daar een lol gehad. En we hebben daar de eerste toast kunnen uitbrengen op Jitty zijn verjaardag.

Video compilatie dag 1

Tweede dag L’Oréal Business Forum en Jitty zijn verjaardag


Direct bij het ontbijt was het al een feestje voor Jitty, omdat hij zijn eerste verjaardagcadeau kreeg van mij. Een nieuwe camera. De oude vertoonde mankementen en Jitty houdt ervan om foto’s te maken. Na dit verjaardagsontbijt gingen we opgewekt op weg naar de workshops van het L’Oréal Business Forum. We hadden er vier:

Eerste workshop. Een show van Koreaanse kapper-keten RA Beauty Core

Prachtig om te zien voor Jitty en mijzelf. We hebben veel Aziatische klanten bij Jitty’s Hair and Make-up. Alle inspirerende technieken die we hier zagen zijn goed toepasbaar in ons bedrijf. Jitty en ik hebben besloten om een Aziatische haarlijn te gaan fotograferen in het voorjaar. Het thema weten we nu al, maar blijft nog even geheim. Maar het idee daarvoor is dus hier in Dubai ontstaan.

Tweede workshop: Masterclass CHIGNONS van Alexander de Paris

Klassiek opsteekwerk, bruidskapsels en andere prachtige creaties. Wat een fijn seminar was dit ook. Zeker voor Jitty, die zelf veel kapsels van bruiden verzorgt. Ook hier hebben we ideeën opgedaan voor onze eigen salon.

Derde workshop: Customer Service van Julie Eldrett

Deze workshop is voor mij -en waarschijnlijk voor meerdere mensen- de highlight van deze hele reis geweest. Zij heeft een uur lang gesproken en wat ze gezegd heeft zal mij mijn hele leven bijblijven. Julie Eldrett heeft een eigen salon gehad binnen een grote keten. Binnen no time was zij in die keten verantwoordelijk voor de educatie over klantenservice. Enkele jaren geleden heeft ze haar salon verkocht, maar ze heeft nog steeds een bureau waar ze lezingen geeft voor bedrijven en trainingen over klantenservice. Dit doet ze voor L’Oréal Professionnel maar bijvoorbeeld ook voor ziekenhuizen. En eveneens een klant van haar is de politie van London. Als je deze vrouw hoort spreken, dan word je verliefd op haar. Ze raakt je hart.


Ze begon de lezing met de woorden: “Als jullie deze zaal verlaten, dan hebben jullie iets waardevols van mij gekregen. Een cadeau.” En ik dacht: “Ja ja, kom maar op.” Dat krijg je als je jaar in jaar uit naar lezingen gaat. Het meeste heb je allemaal wel een keer gehoord. De laatste jaren geef ik bovendien ook zelf trainingen, dus ik mag zeggen dat ik inmiddels wel het een en ander weet.

Julie begon haar lezing. Ze klonk sympathiek en ze was geestig. Maar binnen 10 minuten zat ik op het puntje van mijn stoel. Ze wist precies te vertellen wanneer en waardoor klanten blij worden en waarom ze vaak niet of onvoldoende blij zijn met hun kappersbezoek. Service, klantgerichtheid; er zijn boeken over volgeschreven. In Nederland hebben we een grootheid op dit gebied, Jos Burgers. Hij weet bij elke lezing marketing super eenvoudig en daardoor voor iedereen begrijpelijk uit te leggen. Wat mij betreft is Julie Eldrett vergelijkbaar met Jos Burgers. Maar omdat ze meer dan veertig jaar ervaring in de kappersbranche heeft (o.a. een eigen zaak waar ze met personeel gewerkt heeft en ze heeft talloze kappers opgeleid), heeft ze dus oneindig veel kennis uit de praktijk. Die combinatie van praktijkervaring en haar vermogen om de soms ingewikkelde materie eenvoudig uit te leggen, maakt haar uniek.

Het is niet altijd makkelijk

Als ondernemer heb je veel aan je hoofd. Opleiding van je personeel, veranderingen van de markt, marketing, werven van nieuwe klanten, bestaande klanten behouden, ziekte van personeel, af en toe tegenvallende economie of andere factoren binnen en buiten je zaak. Door deze mix van complexe zaken, waar wij ondernemers mee te maken hebben, kan het best lastig zijn om ten eerste continue je zaak winstgevend te houden (gebeurt dit niet dan duurt het niet lang en je bedrijf gaat ten onder) en ten tweede te zorgen dat de kwaliteit en service dag in dag uit op niveau zijn en blijven. Julie Eldrett begrijpt deze uitdagingen en daar sprak ze over. Het raakte de mensen binnen onze groep. De meeste van ons zijn eigenaar van een zaak en we kennen allemaal tegenslagen en pijn.

Juist in tijden dat het moeilijk gaat, moet de service naar je klanten alleen maar beter worden. Deze uitdading is niet alleen groot, maar soms ook lastig om uit te voeren. Maar Julie wist precies uit te leggen hoe dit moet. Zo simpel, zo eenvoudig. BAM, recht in het hart van ons kappers/ondernemers.

‘Ik geloof dat als ik mijn medewerkers vertel wat ik van ze verlang en waarom ik dit van ze vraag en ze daarnaast waardering en ondersteuning geef, dat zij vervolgens in ons systeem de klanten op de beste manier helpen. Ik geloof dat het zo simpel kan zijn.”

Maar dan, hoe doe je dit in de praktijk?

Waar ik erg blij van werd, is dat de manier waarop dit volgens haar moet gebeuren voor 80% overeenkomt met hoe we het nu al doen binnen Jitty’s Hair and Make-up. En daar heb ik me de afgelopen jaren dan ook continu voor ingezet om dat met mijn team te bereiken. Maar de laatste 20%, daarin zit het verschil met haar methode en onze huidige methode.

Dat veroorzaakte bij mij aanvankelijk gemengde gevoelens. Jaar in jaar uit ben ik bezig om het bedrijf Jitty’s Hair and Make-up vooral klantvriendelijk en klantgericht te maken. Eigenlijk is alles wat ik doe daarop gericht. Maar als dit je doel is, een klantgericht bedrijf zijn, dan ben je nooit klaar. De wereld verandert en je organisatie verandert. En om dag in dag uit je doelen te halen is ook niet altijd eenvoudig. Maar als er iemand open staat voor feedback, dan ben ik dat wel. Zeker als het van iemand komt die er duidelijk verstand van heeft. En daar stond ze voor me, een expert waar ik direct respect voor had. Wat ik voelde was allereerst trots, omdat het meeste wat we nu al doen klopt. En het is altijd fijn om bevestiging te krijgen voor datgene wat je goed doet. Maar in haar verhaal hoorde ik ook belangrijke punten die anders zijn dan wat wij nu doen. En dan voel je uiteraard ook even teleurstelling en zelfkritiek. Maar ik wist direct dat die punten ook bij ons een verbetering zouden gaan brengen. Ik geef een paar voorbeelden.

Intakegesprek: Zij wist haarfijn uit te leggen welke vragen bij een intakegesprek niet kloppen en welke vragen wel kloppen. Dit vanuit het perspectief van de klant. Door in het intakegesprek al de juiste vragen te stellen, kan je de klant pas echt goed helpen. Begin je daar fout, dan heb je meteen al minder kans op succes en blije klanten. Naar aanleiding van deze lezing zullen wij de vragen en structuur van ons intakegesprek gaan aanpassen. Medio volgend jaar zal dit zijn doorgevoerd.

Iedereen in de winkel draagt bij aan het concept: Julie Eldrett werkt met een model dat Walt Disney in zijn parken ook gebruikt. En dit is de tweede keer dat ik dit hoor, maar wederom wist Julie het zo te verwoorden dat ik het direct voor me zag. Wat Julie zegt is dat ALLE medewerkers als het ware acteurs zijn in een spel; de show die jouw bedrijf opvoert voor jouw klanten. En stel nou dat er een leerling tussen zit die niet gemotiveerd is en bijvoorbeeld op een ongeïnteresseerde manier haren opveegt. Natuurlijk is haren vegen geen bijster inspirerend werk. Maar als die leerling als een zoutzak staat te werken en daarin niet gecorrigeerd wordt en alsnog geïnspireerd wordt, wat doet dat met je zaak en de beleving van de klant? Julie vroeg ons letterlijk: “Wat zou jij als eerste denken?”.  Waarschijnlijk iets als “Goh die heeft er weinig zin in. Of daar gaat weinig energie vanuit.” Maar Julie wist een stap verder te gaan. De klant denkt, als ze dat ziet, “oh jee, zij gaat zo mijn haren uitspoelen, als dat maar goed gaat, als mijn kleding maar schoon en droog blijft!” En zo simpel kan het dus zijn, een slechte speler in het toneelspel (wat net zo goed een chagrijnige ondernemer of kapper kan zijn) kan de beleving van de klant stuk maken. Dit inzicht begrijp ik nu als nooit te voren en daar ga ik voortaan beter op letten.

Op dit moment komt er een boek uit van Julie Eldrett. Ik zal dit boek bestuderen en naar aanleiding daarvan zal ik zeer zeker aanpassingen doorvoeren binnen ons bedrijf. Dat zal halverwege 2015 gebeuren. Eerst moeten onze mensen stap voor stap worden getraind en dan kunnen we ze met elkaar doorvoeren.

Julie Eldrett, ik wil je bedanken. Mijn hart heb je al geraakt en met jouw visie hebben wij als bedrijf handvatten om de service voor onze klanten nog verder te verbeteren. Wat zullen onze klanten profiteren van deze veranderingen.

Vierde workshop: MASTER CLASS COLOR TECHNIQUES TREVOR SORBIE

Nathan Walker, kleur ambassadeur voor het merk Trevor Sorbie, heeft ons een masterclass kleurtechnieken gegeven. Vooral voor Jitty erg interessant. Vier technieken binnen een uur uitgevoerd met een volledige step-by-step tutorial. Jitty heeft weer genoeg inspiratie voor onze kleurklanten.

Vrije besteding van de middag op 23 september

De middag van 23 september hadden we enkele uren vrij. Zo konden we sporten, even lekker Dubai in of lekker zwemmen en van de zon genieten. Ik heb zelf gesport en daarna nog wat zonuren gepakt aan het zwembad om de nodige energie bij te tanken voor de avond.

 

Video complilatie dag 2

Tweede avond programma L’Oréal Business Forum

Op de tweede avond hebben we drie lezingen gekregen op het gebied customer service.

Lezing en show van Stephan Amaru

Stephan Amaru, een grootheid in de kappersbranche  Zijn salon in Parijs heeft meer dan 150 kappers in dienst en de academie van Tony & Guy in Frankrijk, die geleid wordt door Stephane Amaru, traint 6000 kappers per jaar. Zijn lezing ging vooral over generatie Z. Dat zijn nu de jonge mensen, de kappers van morgen, maar nu staan ze al in de salon als leerlingen. Hoe manage je deze generatie? Ze denken anders dan voorgaande generatie groepen. Wat motiveert hen? Stephane Amaru heeft aansprekende voorbeelden gegeven die we direct kunnen toepassen in de salon. Er was voor een leuke vorm gekozen. Het begin was een stand-up gesprek op het podium tussen Stephan Amaru en education manager L’Oréal Professionnel Philippe Zemmit


Al snel werden er twee modellen uit het publiek gehaald. Waren het L’Oréal kappers die dus eigenlijk bezoekers waren? Of was het puur spel en waren het modellen die in het publiek gezet waren? In beide gevallen was het idee leuk en het was goed uitgevoerd. De vrouwen kregen een snelle styling van vijftien minuten. Iets wat ook goed toepasbaar is in onze salon. Prachtig om te zien hoe een gigant als Stephan, inmiddels niet meer de jongste, juist de tijdgeest zo goed weet te begrijpen. Niet alleen zijn voorbeelden over hoe de generatie Z te managen waren inspirerend. De styling technieken, getoond op het podium, en de aanpak hoe die te promoten, waren zeker zo indrukwekkend.

CEO customer care op het hoogste niveau!

De tweede lezing was er weer zo een, die me altijd bij zal blijven. Deze lezing was van Kevin Griffith, the CEO customer care and business development of Emirates Airlines. Iedereen weet het, Emirates Airlines staat bekend om hun customer service. En ze bestaan niet eens zo lang en zijn binnen een relatief korte tijd gegroeid tot 15.000 werknemers. Hoe zorg je dat dagelijks 15.000 werknemers precies datgene doen waardoor klanten die excellente customer service gaan ervaren? Kevin Griffith heeft met ons gedeeld hoe dit gedaan is binnen Emirates Airlines.
Kevin Griffith was heel open over hun bedrijf. In hun groeifase enkele jaren geleden kwamen ze in een fase waar de kwaliteit van hun customer service opeens daalde. En precies in een tijd dat ze verder wilden groeien. Kevin stond aan het roer en hij moest deze daling ombuigen tot een verbetering. De vraag die hij zichzelf en de organisatie gesteld heeft was: “Wat willen we bereiken en hoe moeten we dat doen?” Het eerste was direct duidelijk, excellentie in onze customer service. Maar dan de tweede vraag. Wat mij het meeste is bijgebleven van deze lezing zijn zijn volgende twee antwoorden daarop:

1. Het gaat om details. Als een lampje in het vliegtuig stuk is, dan merkt de passagier dat. En dat werkt direct door op de kwaliteitsbeleving van de klant (oeps toch maar snel even dat kapotte spotje gaan repareren in de zaak…..) Details zijn dus belangrijk. Die les was aangekomen.
2. Het soort management dat nodig is. Mijn management stijl is voornamelijk mijn mensen betrekken in het proces en veel vrijheid van handelen geven. Zo krijg je betrokken mensen en geen robots. Een andere methode is een vastomlijnde structuur en strenge regels. Kevin heeft zichzelf de vraag gesteld, Wat heeft onze organisatie nodig? Structuur en regels of een meer vrije structuur waar meer ruimte voor handelen is van het personeel? Zijn antwoord was kort en duidelijk; beide zijn nodig met een gezonde balans. Klinkt mooi, maar het is niet makkelijk om beide uitersten door te voeren in eenzelfde bedrijf. Maar Kevin Griffith wist helder uit te leggen hoe ze dit gedaan hebben bij Emeriates Airlines.
Het mooie is dat het meeste direct te vertalen is naar onze salon. Ondank dat we slechts 8 in plaats van 15.000 mensen hebben die voor ons werken. De aanpak blijft hetzelfde. De lezing deed ook wat met Jitty. Hij zei direct: “Ronald zorg nou dat we dit ook gaan doorvoeren.” En het gegeven, dat Jitty, die meestal meer creatief denkt en het zakelijke liever aan mij over laat, op het L’Oréal Business Forum getriggerd werd om zakelijk mee te denken, is misschien wel de grootste stap die we samen gemaakt hebben. Ik denk dat het L’Oréal Business Forum Jitty en mijzelf dichter bij-elkaar gebracht heeft op zakelijk gebied. En daarvoor zijn we beide L’Oréal dankbaar.

De afsluiting van de avond was een spetterende haarshow FLUX

(foto: Coos De Joode)

Super creatief. Hele -maar dan ook HELE- moderne muziek en over-de-top creatieve creaties. Dit zijn echt de shows waar ons kapperhart sneller van gaat kloppen. Dank L’Oréal en team FLUX!

Het avondprogramma van de tweede dag – L’Oréal Business Forum 2014 Dubai

We hadden als dresscode gekregen: white with a touch of silver. In de avond zouden we naar een geheime locatie gaan. Na de laatste show moesten bussen alle 2300 kappers vervoeren. Daar kon je zien wat een organisatiekracht L’Oréal heeft. Het verliep vlekkeloos! Na een korte bustocht kwamen we aan bij het langste gebouw van de wereld, Maydan. Op dit gebouw is een dakterras van misschien wel vijf voetbalvelden lang. Hier kregen alle 2300 kappers hun avondeten geserveerd met uitzicht op de Skyline van Dubai.

Het was nog steeds de verjaardag van Jitty en Patrick van Beek van L’Oréal Professionnel was zo aardig om een taart en champagne te halen. Met uitzicht op de skyline van Dubai hebben we nogmaals geproost op de verjaardag van Jitty. Een bijzondere ervaring.

De derde dag – L’Oréal Business Forum 2014 Dubai

De ochtend en middag hadden we vrij en Jitty en ik hebben wat rust genomen.  In de middag hebben we weer lekker aan het zwembad gelegen en gezonde discussies gevoerd met onze Nederlandse groep. Op deze middag heb ik waardevolle feedback kunnen krijgen van twee zeer gewaardeerde collega’s. Het gaat te ver om deze hier op te schrijven, maar naar aanleiding van dit gesprek ga ik mijn focus op bepaalde zaken daadwerkelijk verleggen. Mijn collega’s waren overigens echt even streng tegen mij, dus vroegen achteraf met een zorgzame stem: “je krijgt toch geen nachtmerries nu?”. “Nee hoor”, was mijn antwoord, “ik heb een sterke persoonlijkheid en kan feedback goed hebben”. Maar feit is dat deze mensen gelijk hebben. Als je feedback durft aan te nemen, vooral van mensen die ervaring hebben en het beste met je voor hebben, dan kan je pas echt verbeteren.

En dit is nu weer een goed voorbeeld van wat een waardevolle reis dit voor ons was. Op de foto’s lijkt het alsof we vakantie hebben, omdat we aan het zwembad liggen. En het was natuurlijk heerlijk om daar te liggen. Maar juist daar kwamen vooral ook de echte, zinvolle gesprekken los. Daar gebeurde het! DANK LIEVE COLLEGA’S VOOR DEZE FANTASTISCHE EN LEERZAME GESPREKKEN.

De derde avond – L’Oréal Business Forum 2014 Dubai

Het is niet mogelijk om alle sprekers hier te noemen. Op elke avond hebben we diverse sprekers gehoord, die tussen de wat grotere shows en lezingen informatie aan ons gaven. Allemaal super boeiend en leerzaam. Een van deze kortere lezingen wil ik er toch even uitlichten, namelijk die van An Verhulst-Santos. Zij is President Professional Products Division bij L’Oréal Professionnel. Bij een groot merk als L’Oréal Professionnel is het natuurlijk niet mogelijk om iedereen persoonlijk te kennen. In Nederland kennen we de meeste mensen binnen L’Oréal wel. Voor ons was het zeer fijn om de visie te horen van An Verhulst-Santos, de hoogste persoon binnen de L’Oreal Professionnel. Wat mij vooral is bijgebleven van haar speech is dat ze bij L’Óreal vooral bezig zijn met de beleving en ervaring van de consument. En dat is eigenlijk precies wat ik wilde horen. Geen geneuzel over producten die wellicht marginaal beter zijn dan die van de concurrent. Alhoewel L’Oréal Professionnel een sterk innovatief merk is, ligt de echte kracht van een bedrijf toch altijd in de totale organisatie en hoe uiteindelijk de klant geholpen wordt. En dat is precies waar An Verhulst-Santos mooi over wist te vertellen. En nu zien we dus ook dat het geen toeval is dat Jitty’s Hair and Make-up alweer bijna 10 jaar klant is van L’Oréal Professionnel. Juist door de kennis en inspiratie die dit merk elke keer weer weet te bieden, kunnen wij de consument steeds beter helpen. En daar draait het om.

Lezing door Bertram K

De eerste lezing was van Bertram K, een grote naam in de kappersbranche. Hij is onder andere Art Director bij Tony & Guy geweest. Met belangrijke tips als betrek je klant in het proces om de coupe te knippen, houd het actief, vernieuw je technieken en blijf innoveren. De meest waardevolle tip is dat een kapper zich moet blijven vernieuwen. Doe je dit niet, dan bloed je dood als artiest. Je zal je passie verliezen en dan gaat de ziel uit je werk. Je klanten zullen niet meer iets bijzonders krijgen. Om dat te voorkomen MOET je jezelf als kapper om de paar jaar opnieuw uitvinden. Nieuwe technieken toepassen, op een andere manier gaan werken. Juist dit continue veranderen en aanpassen zorgt dat je scherp blijft als artiest. Als je langer in het vak zit, dan heb je dit allemaal eerder gehoord tijdens een seminar, show of vakbeurs. En misschien dat er door de aaneenschakelingen van zoveel inspiraties en daarnaast de nodige ontspanning bij mij een aantal deuren openstonden die anders dicht staan. Want opeens snapte ik de opmerking over vernieuwen beter dan ooit tevoren. BAM, weer een belangrijke les.

Laatste show door Letitia Geanova

Het was duidelijk waarom deze show als laatste geplaatst was. Wat een cadeau! Natuurlijk moet je met een knaller eindigen en dat was deze show absoluut. Het publiek, gevuld met L’Oréal kappers, werd helemaal gek. Op een gegeven moment stonden er honderden kappers vooraan het podium om foto’s te maken. Niemand in de zaal zag je nog zonder camera. Iedereen wilde vastleggen wat hier gebeurde.

De foto’s geven misschien een glimp van de emotie die wij in de zaal hebben ervaren. Een lange staande en ruim verdiende ovatie voor Latitia en haar team was het resultaat. En daarmee was de een na laatste stap voor het L’Oréal Business Forum Dubai 2014 gezet.

Eindfeest L’Oréal Business Forum in de woestijn!

Net als de vorige dag moesten er weer 2300 kappers vervoerd worden. Deze keer was de afstand groter, dus konden de bussen niet op en neer rijden. Met een complete colonne witte bussen vol met L’Oréal kappers reden we weer naar een geheime locatie. Dit keer midden in de woestijn. Bij aankomst op de locatie was direct duidelijk dat dit een sfeervol eindfeest zou worden. En opnieuw werd bewezen wat een organisatorische kracht hierachter steekt. 2300 kappers die tegelijkertijd een voorgerecht, hoofdgerecht en drankjes geserveerd krijgen. En echt alles top in orde. Het was wel warm, maar net uit te houden zo in de avond. Jitty en ik zijn nog wat gaan netwerken bij verschillende Aziatische kappers. Ondertussen waren er shows van dansers. Tussen de shows door werd er ook door de aanwezigen goed gedanst. Het feest ging helemaal los. Wat een sfeer daar in de woestijn! Helaas konden we het feest niet tot het einde meemaken, want de volgende dag zouden Jitty en ik al weer naar Abu Dhabi gaan voor een fotoshoot. Maar we hebben evengoed van het feest kunnen genieten. Eén van de beste L’Oreál partys ooit! Een passende afsluiting van een indrukwekkend forum.

Dit was nog niet alles.

Dit is mijn langste blog ooit en toch mist er nog zoveel. Nog nooit heb ik een Forum zo intens beleefd. Bewust en misschien ook wel onbewust heb ik delen weggelaten. Ik denk het meeste nog wel te weten wat we hebben meegemaakt en meegekregen, maar het was zoveel dat het bijna niet meer te bevatten is. Jitty en ik gaan zeker vaker naar het L’Oreál Business Forum.

Een belangrijke conclusie

Deze reis heeft iets losgemaakt bij Jitty en bij mijzelf. We staan nu twaalf jaar aan het roer van Jitty’s Hair and Make-up. Iedereen die ons kent, weet dat we ons continu ontwikkelen en bijscholen. We houden elkaar scherp, we volgen trainingen op het hoogste niveau en bieden dit ook aan ons personeel aan. Maar we zijn ook levens-partner, al ruim 20 jaar nu. Het is onmogelijk om het dan altijd eens te zijn. En ik hoef niet uit te leggen dat als er twee kapiteins op het schip staan, die ook nog een andere koers inzetten, dat dit niet goed werkt in een bedrijf. Logisch toch? Maar los het maar eens op. Welke ouder kan zeggen dat hij of zij het altijd 100% eens is met de keuze die de levenspartner maakt in de opvoeding van hun kinderen? Het runnen van een zaak is misschien niet echt vergelijkbaar met het opvoeden van een kind, maar Jitty’s Hair and Make-up voelt voor ons zeker als ons kindje.

Op dit L’Oréal Business Forum hebben Jitty en ik iets geleerd waardoor onze winkel nooit meer hetzelfde zal zijn. We hebben samen ervaren dat kleine details in de dienstverlening grote gevolgen kunnen hebben. We hebben beide de prachtige voorbeelden gehoord van excellente dienstverlening zoals deze door Emirates Airlines gegeven wordt. En begrepen hoe deze dag in dag uit strak gezet wordt door structuur en regels. En we hebben een belangrijke ontwikkeling gezien in de haarmode, waardoor we begin 2015 een haarmodelijn zullen gaan introduceren in Nederland. Kortom, we hebben met elkaar nieuwe bouwstenen gevonden voor onze zaak en dat in slechts drie dagen tijd!

Een speciaal woord van dank

Jitty en ik willen in het bijzonder de organisatie van L’Oréal Professionnel Business Forum Dubai bedanken. En Patrick van Beek voor zijn uitmuntende begeleiding. Coos de Joode bedanken we voor de fotografie. En tenslotte bedanken we ook graag onze Nederlandse kanjers; Berni Ottjes, Danny Griffioen, Danielle Peirot, Carmelo Garuffi, Henk van den Brom, Wim en Margret van der Wal. Zonder jullie was deze reis niet zo compleet geweest.

Video complilatie dag 3

In onze volgende blog zullen Jitty en ik vertellen over de fotoshoots die we in Dubai en Abu Dhabi gehouden hebben. Hier alvast één voorbeeld van één van onze fotoshoots in Dubai:

Een video compilatie van Ronald Pronk

 

 

#lbfdubai

Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.