Een gesprek met Guido

“Elke keer als ik kom vragen ze “Hoe wil je het?”. Telkens luidt mijn antwoord: “Kort”. En altijd vertrek ik met ‘meer’ haar, dan waarmee ik kwam. Dat is in een notendop waarom ik bij Jitty’s blijf komen.”

Tekst en interview: Anne Geelen

Naam:     Guido Hooijer

Leeftijd:    52 jaar

Hoeveel jaar klant bij Jitty’s:  5 jaar

Heldere twinkelende ogen en een frisse coupe, gekleed in een rood overhemd met bijpassende rood suède schoenen. Zijn vrolijke en verzorgde voorkomen is het eerste dat mij opvalt aan Guido Hooijer, als hij zich aan me voorstelt op de vroege ochtend in café Du Cap. Dat hij daarnaast heel levendig en charismatisch is, kom ik achter als we -onder het genot van een espresso en een verse muntthee- zijn keuze voor Jitty’s bespreken. En dat terwijl hij toch niet echt om de hoek woont.

fan_guido_ls_color
“Het zat goed! Ik was blij met mijn haar.”

Hoe kwam jij bij Jitty’s Hair and Make-up terecht?

Ik woonde destijds in de Staatsliedenbuurt, dus redelijk in de buurt. Mijn kapper was dicht en dus zocht ik naar een ander. Maar een goede kapper is niet makkelijk te vinden. Ik vond deze salon en Jitty maakte direct tijd. Dat was eigenlijk de belangrijkste reden dat ik op dat moment besloot hier te komen.

En die toegankelijkheid is nog altijd een groot voordeel bij Jitty’s. Als ik op dinsdag vrij ben en spontaan denk: ‘ik wil naar de kapper’, dan pak ik mijn telefoon en via de app kan ik meteen zien dat ik bijvoorbeeld om 11.00 uur terecht kan bij Jennifer. En boeken. Die app vind ik dan ook echt  een super service.

Wat was jouw eerste indruk van Jitty’s Hair and Make up salon?

Ik dacht letterlijk: “wat een nichtenzooi!”. Wat ik niet erg vind verder. Nu zie je hier trouwens steeds meer vrouwen werken. Dat was vijf jaar geleden anders. Maar ik hou van gekkigheid. Het leven is al serieus genoeg. Ik kom hier zelf ook rustig zingend binnen lopen. Of zeg grappend tegen een wildvreemde klant: “Is het de bedoeling dat uw haar die rode kleur krijgt?”.  Ik kan heel aanwezig zijn. Dat kan hier ook gewoon. En het personeel doet ook net zo makkelijk mee. Het is altijd een vrolijke boel bij Jitty’s.

Je bleef komen, wat was daarbij bepalend?

fan_guido_ptHet zat goed! Ik was blij met mijn haar. Daarbij komt, ik wil kunnen zitten met mijn ogen dicht en erop kunnen vertrouwen dat het goed komt. Dat ze niet tegen je lullen of gecorrigeerd moeten worden, maar gewoon dat doen waar je voor komt; knippen! En dat het modern en vooral kort wordt. En dat is wat ik hier vind. Rust. En kwaliteit. En nog steeds heb ik het idee dat ik met meer haar wegga dan dat ik kom.

Dat Guido niet alleen zijn haar kort wil, wordt me al snel duidelijk. Zijn antwoorden zijn dat in eerste instantie ook. Hij weet duidelijk wie hij is en wat hij wil. Voelt niet de behoefte zijn uitspraken toe te lichten of uit te leggen. En steekt niets onder stoelen of banken. Uitspraken als “eerlijk duurt het langst” en “carpe diem” passeren de revue. Hij houdt van mooie spullen en van een verzorgd uiterlijk. En daar mag ook best een prijs voor betaald worden. Toch merkt hij dat veel andere mannen liever kiezen voor goedkoop. Maar dat geeft niet het zelfde eindresultaat, weet Guido

Raad jij Jitty’s ook aan anderen aan?

Ik vertel altijd aan anderen dat ik naar Jitty’s ga. En dat ze goed zijn. Zoals ik ook een broodje bij een bepaalde lunchroom kan aanprijzen omdat ik het daar echt lekker vind. Maar wat ze meestal tegenhoudt is de prijs. Klaar. Het is geen goedkope kapper. Ik betaal al snel €44,- voor knippen. Je kan het bij sommige kappers ook voor €15,- laten doen. Dat weten anderen ook. Maar ik merk het verschil. En ik hecht daar veel waarde aan. Ik ben ijdel. Ik ben dan wel geen nicht, maar (Guido begint te lachen) ik heb absoluut vrouwelijke hormonen. Maar hoe dan ook, ik ben hier echt tevreden met het eindresultaat. En dus blijf ik Jitty’s aanraden. Zo werkt dat bij mij. En voor mij is prijs-kwaliteit belangrijker dan goedkoop. Alle waarde naar zijn geld!

Wat is voor jou de belangrijkste functie van een kapper?

Een kapper staat voor uiterlijk vertoon. Zij (Jennifer is de vaste kapper van Guido) maakt het verschil. Ik probeer er altijd goed en verzorgd uit te zien. En om lekker te ruiken. Op een schaal van 1 tot 100 procent bepaalt het werk van je kapper toch wel snel zo’n 30 tot 40 procent van je gehele uitstraling. Een nieuw kapsel valt ook direct op bij anderen. Dat kun je niet zeggen van een nieuwe onderbroek.

Guido weidt nog even uit over de expertise van Jennifer, die hem eigenlijk als klant heeft weggekaapt van Jitty. Ooit wegens tijdgebrek kwam Guido bij haar terecht en hij was zo tevreden met het resultaat dat hij bij haar besloot te blijven. Ze heeft de gave om zijn haar zo kort te knippen dat zijn kale plekken niet meer opvallen. En laatst kwam ze met een extra voorstel om zijn haar te kleuren, zodat ze nog minder zichtbaar zijn. Hij ging daarin mee en ook dat levert voor hem een meerwaarde.

Wat kunnen andere kappers van Jitty’s leren?

Net zo goed en modern knippen en daarmee vakwerk leveren. Dus datgene doen waarvoor je als kapper in het leven staat; knippen en kleuren. En al het andere is bijzaak, al moet ik zeggen dat ik het allermeest geniet van de hoofdmassage tijdens de wasbeurt met die stevige vingers over mijn hoofdhuid!

Wil jij de stelling afmaken; Jitty’s hair and Make-up is voor mij…

Een kapper die kwaliteit levert. Ze doen hier wat ik wil…en meer! En die massagestoel, de koffie en het vriendelijke en betrokken personeel zijn voor mij dus serieus bijzaak. Je komt voor een geslaagde knipbeurt en een goed advies. Dat vind je hier!

Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.