Een gesprek met Ellen

“Vier jaar terug zocht ik op internet een kapper in de buurt. Jitty’s Hair and Make-up popte als eerste op.
Ik las het persoonlijke verhaal van Jitty. Dat vond ik zo geweldig. Dat hij als kind takjes van de straat gebruikte om pijpenkrullen te maken bij de meisjes.
Dan moet hij wel goed zijn, dacht ik toen. Ik ben er gelijk heen gegaan.”

Tekst en interview: Anne Geelen

Als ik binnenloop bij Du Cap zit ze er al: een goed verzorgde dame met rode jurk en verder is alles in het zwart. Haar haren en make-up al even stijlvol als haar outfit. Voor we het weten zijn we verzonken in een dialoog, die niet stopt, totdat de klok twee uur later aangeeft en ik weg moet om mijn kind te halen. Ellen zit vol verhalen en ze zijn allemaal even levendig en persoonlijk. Ik kan me direct voorstellen dat zij volledig past bij de persoonlijke en open sfeer die Jitty’s Hair and Make-up zo hoog in het vaandel heeft. En dat blijkt ook wel uit haar verhalen.

Naam: Ellen Wittekoek
Leeftijd: 51 jaar
Al 4 jaar klant bij Jitty’s Hair and Make-up

Hoe belangrijk is een kapper voor jou?

Ik ben heel erg van de kapper. Ik vind het heerlijk om daar te zitten. Echt een uurtje voor mezelf. Het liefst ga ik elke maand. Maar ik was wel altijd van het wisselen. Als het een keer niet zat, stapte ik zo over naar de volgende kapper. En ik heb van alles meegemaakt, van kappers voor €15,- tot de duurdere, hippere salons, zoals Tony & Guy. Nergens bleef ik, todat ik bij Jitty kwam.

Je bleef komen, wat was daarbij bepalend?

Het begon al met mijn eerste bezoek. Mijn hele schedel werd eerst afgetast. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Dat was echt bijzonder. En ik heb dus een heel platte schedel achter en daar kan met knippen rekening mee worden gehouden. Ik zei toen: ‘doe maar wat.’ En ik was zo ontzettend gelukkig met het resultaat. Normaal ging ik elke vier weken naar de kapper. Ik bleef nu drie maanden weg, zo goed zat het. En dat ervaar ik nog altijd als ik daar wegga. Ze adverteren toch ook met elke dag een happy hairday? Nou dat ik dus precies wat ik ervaar.

_D3_0640

Er volgt een mooie anekdote hoe vergaand de persoonlijke behandeling van Jitty kan zijn. Ellen vertelt dat ze twee jaar terug als VIP mee werd gevraagd naar Wimbledon. Ze moest wel representatief zijn en kocht een mooie jurk voor de gelegenheid. Daar moest natuurlijk ook een passend kapsel bij komen. Dus nam ze haar jurk mee naar Jitty. Hij wist het meteen, maar hij ging zelfs nog een stuk verder. Hij leende haar uit zijn persoonlijke garderobe een bijpassende handtas, een bloem voor in haar haar en wat sierraden. Alles paste er perfect bij en ze heeft continu gestraald op Wimbledon.

Wil jij trouwens altijd alleen door Jitty geknipt worden?

In het begin wilde ik dat wel. Ik was zo blij met wat hij steeds weer bij mij wist te creëren. Maar ik ben gewend om op een dag op te staan en te denken: “Nu moet het geknipt worden!’ En soms werkt Jitty dan gewoon niet. Dus zo kwam ik op een dag bij Aldrin en later bijvoorbeeld ook bij Yulia terecht. En dan was het ook altijd echt goed en liep ik dolgelukkig de zaak uit. Ze zijn gewoon allemaal goed gedrild daar bij Jitty, ha ha ha.

Waarin onderscheidt het team van Jitty’s zich van andere kappers?

Als je binnenkomt, al zijn ze nog zo druk bezig met een klant, dan hebben ze toch altijd aandacht voor jou. Ze zijn heel persoonlijk, allemaal, en laten je merken dat je wordt opgemerkt. Die oprechte aandacht voor de klant, zie ik ook terug in het luisteren naar mijn wensen. Er wordt hartstikke goed naar je geluisterd. Ze dringen je ook nooit iets op, maar zeggen het wel als ze het zelf anders zien. Maar jij bepaalt het uiteindelijk. Ook als ze weten dat zij misschien gelijk hebben

Weer volgt er een mooie anekdote over de keer dat ze ineens bedacht dat zeeen boblijn wilde. Maar dat vroeg wel wat doorzettingsvermogen, want ze is gewend onmiddellijk naar de kapper te hollen als het even niet goed zit. Maar ze moest nu haarlengte sparen. En toen ze dan eindelijk na zes maanden haar plan voorlegde aan Jitty, schudde hij meteen zijn hoofd: “ O nee, dat moet je niet doen Ellen, daar krijg je een heel dik hoofd van.” Ellen hield voet bij stuk en Jitty knipte de boblijn. Aanvankelijk liep ze zeer tevreden de zaak uit, totdat ze een week later een pasfoto liet maken voor haar nieuwe paspoort en er tot haar schrik achter kwam dat ze exact leek op de vorige pasfoto, ook met boblijn, waar ze nooit blij mee was geweest, vanwege dat Southpark-achtige vierkante hoofd. Ze moet er nu zelf hard om lachen. En ik ook, als ze me de foto toont uit haar paspoort en daarna die van het Southpark personage. Een maand later zat ze weer bij Jitty en heeft ze hem gewoon weer haar coupe laten bepalen, die haar zoveel beter past.

Raad jij anderen ook aan om naar Jitty’s Hair and Make-up te gaan?

Ik probeer dat absoluut. Zo heb ik een vriendin uit Hoofddorp met zo’n standaard tuttige korte coupe, waar je zoveel vrouwen mee ziet. Ik zei haar dat ze bij Jitty’s echt goed naar je hoofd kijken. Dus naar de vorm, de grootte en naar jouw type gezicht. En daar bedenken ze een coupe bij die maakt dat het geheel mooier en beter wordt. Een coupe die echt bij jou past. En dan krijg je ook een kapsel dat echt het verschil maakt. Maar dan loopt het toch weer stuk op de prijs. Terwijl dat zo onterecht is. Want ze zitten dan misschien in een hogere prijsklasse, maar bij een kapper waar knippen €15,- euro kost, moet je na een maand alweer terugkomen, terwijl je haar bij Jitty’s met gemak drie maanden perfect blijft zitten. Dus in feite ben je evenveel geld kwijt, maar met zoveel meer resultaat.

Kun jij de volgende zin afmaken: Jitty is voor mij…?

Jitty is voor mij een bevlogen, meedenkende en warme persoonlijkheid. En Jitty’s Hair and Make-up de allerbeste, de allerliefste enallerbetrouwbaarste kapsaon die ik heb bezocht. Voor mij geldt hun slogan
absoluut: Always a Happy Hairday!

Ik heb van alles meegemaakt, van kappers voor €15,- tot de
duurdere, hippere salons. Nergens bleef ik, totdat ik bij Jitty’s kwam.

Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.