Anko haar en hoofdhuid symposium

Ronald Pronk – mede eigenaar Jitty’s Hair and Make-up

Amsterdam 30 mei 2011: Vandaag heb ik tezamen met ongeveer 150 kappers, het Symposium Haar en Hoofdhuid bijgewoond.

Dit symposium, georganiseerd door de Anko was goed bezocht, een kleine 150 kappers (schatting) waren aanwezig. De reden van het organiseren van dit symposium is dat één op de drie Nederlanders in meer of mindere mate te maken heeft met haar- of hoofd-huidklachten. Wanneer spreken we over een probleem? Een paar schilfers op je kam, of is het alleen een probleem wanneer je donkere pakken draagt op je werk? Jammergenoeg rust er een taboe op hoofdhuid problemen en wil niemand het een probleem noemen, vaak wordt het langzaam erger, totdat het niet anders kan het probleem zo groot is dat je wel hulp moeten zoeken

 

 

De Anko, de branche organisatie van de kappers ziet graag dat het kennis niveau van de kappers goed op peil is ten aanzien van deze zaken en dat klanten met deze “problemen” vroegtijdig geholpen kunnen worden in de salon. Wij bij Jitty’s kunnen dit streven alleen maar onderschrijven. Al jaren begeleiden wij onze klanten om een optimale conditie van het haar te verkrijgen en te behouden, ook behandelen we hoofd-huidproblemen zoals roos. Juist omdat wij zo actief bezig zijn met dit onderwerp was dit symposium een welkome aanvulling op onze kennis.

 

Een sterk programma:

Ik mag zeggen een dag binnen zitten, terwijl het buiten 25 graden is en de zon vol schijnt lijkt geen pretje. Toch hebben de +/- 150 kappers van eerste spreker tot de laatste spreker precies dit gedaan, binnen zitten en luisteren. En niet zomaar, wat mij opviel is dat er een enorme betrokkenheid was van de kappers die aanwezig waren, er werden veel gerichte vragen gesteld en dit maakte de hele dag interactief.

Dit waren de sprekers:

Harma Stenveld- Dermatoloog en zeer betrokken bij het kappersvak, onder ander door de columns die ze in kappersnieuws schrijft

Yvonne de Boer -Eigenaar van een Salon in het AMC

Han Eggen- ondernemer adviseur van de Anko

Verder waren enkele opleiding instituten aanwezig met een informatie stand en was er een leverancier aanwezig met therapeutische haarverzorging producten

Wat je nog niet weet

Diegene die mij kennen en onze salon kennen weten dat opleidingen één van onze succespeilers zijn. Bij elke training, bezoek aan vakbeurs of opleiding die je volgt leren we voor ons nieuwe kennis, leren de reeds geleerde kennis beter of anders toepassen maar er gebeurt ook nog iets anders en dat verschijnsel is minstens zo interessant: je leert wat je nog niet weet. Het is namelijk niet mogelijk om alles te weten, als je begrijpt wat je wel weet en waar je kennis ophoud dan wordt het adviseren een stuk makkelijker.

De eerste spreker, Dermatoloog Harma Stenveld heeft hier veel praktische voorbeelden van weten te geven. Zo is het mij nu een stuk duidelijker wanneer we een klant gaan doorverwijzen naar een Dermatoloog, waarom we dat doen en als laatste punt en wellicht nog belangrijker dat zelfs als we een klant doorverwijzen we nog steeds heel veel voor deze klant kunnen betekenen. Juist dit laatste punt, de klant blijven begeleiden was duidelijke de rode draad in deze dag.

Haarstukken, Chemotherapie en de klant helpen

 

 

De tweede spreker, Yvonne de Boer heeft op inspirerende wijze weten over te brengen wat een enorm belang er speelt om mensen met een haar of hoofdhuid probleem te helpen. De klant helpen, dit lijkt een open deur maar in de praktijk valt dit bij veel bedrijven tegen.

 

Yvonne kwam met sprekende voorbeelden, klanten met Psoriasis die niet naar de kapper durven tot klanten die hun haar verliezen tijdens de chemo-kuur. Voor de meeste van deze klanten is het haarprobleem een moeilijk en emotioneel probleem. Als je op dat moment als kapper kan zeggen: “ik ga je helpen, ik ga je begeleiden met dit probleem en ik sta aan jouw zij” dan kan dit grote betekenis hebben voor deze mensen. Nou Yvonne, je pleidooi is geland hoor! Mooie woorden met een diepe betekenis.

Ik moet zeggen dat ook deze woorden volledig aansluiten met onze visie op het kappersvak, vaak doe je goed werk en laat je mensen lachen. Soms ben je als kapper als kapper nog veel meer voor mensen en kan je een diepe betekenis geven aan je dienstverlening. Als je als kapper deze betekenis begrijpt, dan kan een echte verbinding met je klanten ontstaan, door dik en dun………

Een dag vol met informatie, hoe nu verder?

Zakelijk gezien heeft Han Eggen ons enkele gedachte meegegeven hoe wij als kapper meer kunnen met de besproken zaken. Ik ben benieuwd wat mijn collega kappers gaan doen met deze kennis. Ik kan hier alleen voor Jitty’s praten. Wij bij Jitty’s zijn altijd al gespitst geweest op hoofdhuid en haarproblemen. Toch heb ik op deze dag wel veel geleerd waardoor we in de toekomst nog gerichter hier mee bezig kunnen zijn.

Ik wil de Anko en de sprekers bedanken voor de geslaagde dag. Dit soort bijeenkomsten is goed voor de branche en daarmee ook voor de consument.

 

Ronald Pronk

Jitty’s Hair and Make-up

www.jitty.nl

facebook: Jitty’s Hair and Make-up

Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.